آموزش ها

آموزش اتصال فیوژن لوله و اتصالات پلی پرو پیلن

 آموزش اتصال فیوژن لوله و اتصالات پلی پرو پیلن برای لوله کشی ساختمان

دستگاه اتو که به دستگاه جوش لوله (فیوژن) نیز مشهور است .

دستگاه لوله کشی یکی از ابزارآلات پرکاربرد مرتبط با لوله است. بخصوص لوله‌هایی که از جنس پلی پروپیلن هستند و تک لایه می‌باشند، با استفاده از دستگاه اتوی فیوژن و با اتصالات هم جنس ،آنها به هم دیگر وصل می‌شوند. کار با دستگاه اتو که با عنوان جوش لوله نیز شناخته می‌شود مهم است و نیاز به تخصص دارد، در این مقاله به شما نحوه کار با اتو لوله کشی را آموزش می‌دهیم.

لوله های تک لایه سفید یا سبز پلی پرو پلین برای مصارفی مانند آبرسانی , لوله کشی آب سرد و گرم و لوله کشی پکیج، شوفاژ  و گرمایش از کف در ساختمان مناسب هستند.

دستگاه اتو یا فیوژن بیست بسپار

دستگاه  اتوی بیست بسپار ،دارای دو المنت برقی است و قالب هایی را به شکل نر و ماده در خود جای می دهد. این قالب های نر و ماده  باعث گرم شدن خواهند شد و برای اتصال لوله های پلاستیکی پلی پروپلین سفید یا سبز یا طوسی به یکدیگر به کار می رود.

پارامترهای مهم آموزش لوله کشی ساختمان

  • اندازه و برش لوله
  • درجه حرارت
  • زاویه و جهت جوش
  • مدت زمان داغ کردن
  • بلافاصله اتصال و جوش دادن
اگر تجربه اینکار را ندارید بهتر است بعد از خواندن این مطلب و  قبل از اجرا در محل اصلی چندبار عمل جوش را تمرین کنید تا با زیر و بم نحوه لوله کشی با اتو لوله سفید بیشتر آشنا شوید.

لوله های پنج لایه جوشی بیـست بسپـار

لـولـه های پنـج لایـه جـوشی بیـست بسپــار، تلفیقـی از دولایـه پلیمـر، دولایـه چسـب و یک لایـه آلـومینیـوم می باشــد. لازم بـه ذکـر اسـت کـه در تولیـد ایـن لـولــه ها، بـرای لایـه پلیمـری داخلــی از pex و بـرای لایـه ی پلیمــری خارجـی از پلـی پـروپیـلن استفـاده می شـود. ایـن نـوع لـولـه ها به دلیـل استفـاده از آلـومینیـوم در لایـه میانـی دارای انبسـاط طولی بسیـار کـم بـوده و از مقـاومت فشـاری و مکانیکـی بالاتـری نسبـت بـه لـولـه های تـک لایـه بـرخـوردار می باشـد. ایـن لـولـه هـا را می تـوان بـا اتصـالات تـک لایـه بـه یکدیـگر متصـل نمـود و بـدیهـی اسـت کـه بـرای متصـل نمــودن لـولــه و اتصـالات بـه یکدیگـر از همـان روش و مـراحل اتصـال کـه در قسمـت لـولـه های تک لایـه در صفحـات 3-4 تـوضیـح داده ایــم، استفـاده می گـردد. ایـن نـوع از لـولـه ها مـدلـی ارتقـاء یافتـه بـرای آن دستـه از سیستـم هـای آبـرسانــی اسـت کـه در آن هـا از اتصـالات تک لایـه استفـاده می گـردد .

این نوع دستگاه برای اتصالات لوله های درون ساختمان ها،برای اتصالات لوله های پروپلین و لوله های سبز نیز به کار می روند.ابتدا دستگاه را گرم کرده، سپس یک سر لوله را با سر لوله یا هر نوع اتصالی که می خواهد به لوله وصل شود را دقیقا بر روی محل تعیین شده قرار داده و بر روی دستگاه اتو قرار می دهیم وقتی مشاهده کردید که در هم فرو می روند بعد از سرد شدن کار به اتمام می رسد , و دو مورد متصل شده از همدیگر جدا نخواهند شد.

فرقی که این نوع لوله ها با لوله های پلی اتیلن در اتصال دارند این است که در آنها شکاف ایجاد نمی شود بلکه لوله در اتصالات فرورفته وسپس لوله و اتصال به همدیگر جوش میخورند، و فضای خالی در بین دو اتصال یا لوله و اتصال باقی نمیماند و بصورت یکپارچه می شوند. میزان عمق در نحوه لوله کشی با اتو در اندازه های گوناگون لوله به دلیل قدرت اتصال کمی فرق دارد.

نکاتی که باید رعایت شود:

  • دقت در کار و رعایت جزییات مانند فاصله گذاری و برش , زمان بندی مناسب , رعایت شاقول و تراز بندی با استفاده به خطوط نشان بر روی لوله و اتصالات سفید پلیمری
  • استفاده از دستکش برای انجام کار
  • رعایت نکات ایمنی

برای استفاده ازاتوی جوش و جوش دادن (اتصال) لوله و فیتینگ های پلی پروپیلن به یکدیگرمطابق مراحل زیرعمل می گردد.

١ــ اتو و لقمه ها را از جعبه خارج کرده و مرتب در کنار هم بر روی میز کار قرار می دهند.

٢ــ اتو را بر روی پایه جدا شونده قرارداده وپیچ های اتصال را محکم می کنند.

٣ــ لقمه های نر و ماده متناسب با قطر لوله و فیتینگ آلومینیومی قرار داده وگرم شونده مورد نظر را در طرفین صفحه آچار آلن مناسب برروی صفحه سفت می کنند.

بعد از نصب دستگاه جوش روی پایه، اول قالب متناسب با قطر لوله مربوطه را تمیز کرده و سپس روی راکت اتو لوله نصب کنید. به صورتی که تماس کاملی بین المنت اتو و لقمه حاصل شود.
قالب های بیشتر از قطر ۴۰ باید در قسمت میانی صفحه المنت نصب شوند. لقمه ها را با آلن ویژه محکم کنید. برای محکم کردن قالب یا شابلون از انبر دست و وسایل فلزی که به پوشش تفلون لقمه آسیب می رساند استفاده نشود.
روکش قالب ها از جنس تفلون که ماده ای ضدحرارات است می باشد و با ازبین رفتن آن ممکن است در هنگام انجام جوش چسبندگی ایجاد شود پس بهترست مراقب روکش قالب های اتو لوله کشی باشید.
4ــ پس از روشن شدن لامپ سیگنال اتو که به منزله وصل شدن جریان برق اتومی باشد المنت حرارتی اتو شروع به گرم کردن صفحه آلومینیومی و لقمه ها می کند.

تنظیم درجه حرارت اتو لوله کشی

دمای اتو چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه می باشد که بهترین درجه حرارت دمای ۲۶۰ درجه میباشد. هرچقدر سایز و قطر لوله ها بیشتر شود مدت زمان ودرجه حرارت بیشتر می شود.زمانی بین ۵ تا ۱۲ ثانیه لازم است تا لوله و اتصالات به درجه مورد نظر رسیده و لوله و اتصال آماده جوش شوند. برای لوله های با قطر پایین زمان کمتری لازم است و اگر بیشتر نگه دارید باعث میشود که اتصال و لوله آسیب ببینند.

زمان دقیق در اتو های مختلف ممکن است متفاوت باشد برای همین میتوانید ابتدا قلق گیری کرده و بعداز اینکه زمان دقیق اتوی خود را پیدا کردید اقدام به جوش لوله نمایید.

5ــ رنج ترموستات را برروی درجه مناسب (٢٦٠ ) درجه سانتیگراد قرار می دهندکه پس از گرم شدن صفحهٔ ترموستات برای آلومینیومی و لقمه ها و رسیدن به دمای تنظیم شده جلوگیری از آسیب دیدن اتو، ترموستات فرمان قطع جریان برق المنت دستگاه رامی دهد.و لامپ سیگنال اتو خاموش می شود که خاموش شدن اتو بوده و دیگر دما افزایش نمی یابد.

-لوله را صاف و بدون هیچ کنگره و زایده ای با قیچی لوله کشی طبق اندازه برش داده با توجه به خطی که روی لوله و اتصال است و بخاطر تنظیم تراز بودن وشاقول بودن لوله کشی داخل قالبها قرار داده و اتو می کنید.

-عمق جوشکاری را در انتهای لوله به وسیله مداد وشابلون مشخص نمائید.

این نشان دهنده لازم به ذکر است که بایستی بدون درنگ لوله و فیتینگ ها را دردرون لقمه ها قرارداده و پس از گرم شدن آنها و جداسازی از گرم شونده بلافاصله،لوله را درون فیتینگ گذارده و ضمن  اعمال نیرو آنها را به صورت ثابت در مدت زمان لازم نگه داشت.

 تایم جوش از زمانی که لوله و اتصال در داخل لقمه وارد می شود ، شروع می شود. پس از گرم شدن لوله و اتصال ، آنها را به سرعت از لقمه خارج نموده و بدون هبچ گردشی بلافاصله به یکدیگر متصل و دست های خود را به مدت لازم جهت جوش خوردن ثابت نگه دارید توجه کنید ,که در هنگام لوله کشی ، لوله را بیشتر از قسمت نشان زده شده به داخل اتصال فشار ندهید ، در غیر این صورت قطر داخل لوله کم شده و در صورت فشار بیش از حد لوله کور میشود. هر تکان منجر به ایجاد شکاف در جوش شده و جوش به درستی انجام نشود ،در این صورت ،این لوله بعد از استفاده میتواند شکسته شود و یا سوراخ پیدا کند و اب نشت کند.

عدم توجه به موارد ذکر شده موجب سرد شدن لوله و فیتینگ شده که مشخص است که آنها به یکدیگر جوش نمی خورند.

٨ــ پس از پایان عملیات جوش دادن لوله و فیتینگ ها به یکدیگر بایستی ابتدا کلید اتو را خاموش کرده و دو شاخه را از پریز جدا کرد و پس از سرد شدن صفحه گرم شونده و لقمه به وسیله آچار آلن لقمه ها را از صفحه بازکرده و درآخر نیز پس از جداسازی پایه اتو از دستگاه آنها را مرتب در محل خود درون جعبه قراردارد.

کار با اتوی لوله کشی

زمان استفاده از دستگاه را مدیریت کنید تا المنت و ترموستات دستگاه شما نسوزند. به برق بودن مدام بیش از چندین ساعت بخصوص اتوهای لوله کشی ،عمر دستگاه شما را کم میکند.

پس از انجام لوله کشی حتما لوله ها را چک کرده تا مطمئن شوید , که جوشکاری به خوبی صورت گرفته و زواید جوش در ناحیه داخلی لوله جمع نشده است، چرا که بیرون آمدگی های اضافی سرد شده علاوه بر تنگ کردن مسیر جریان آب، موجب انسداد لوله کشی در محل می گردد.

حتما باید از اتصالات و لوله های با برند بیست بسپار   استفاده کنید.

برای عبور لوله ها از روی یکدیگر بهترست از پل یا لوله خمدار استفاده کنید.

لوله های پلی پرو پیلن بیست بسپار در سایزهای ۲۰ , ۲۵ ,۳۲ ,۴۰ , ۵۰ , ۶۳ ,۷۵ , ۹۰, ۱۱۰ تولید و به بازار عرضه میشوند .

لوله های پنج لایه جوشی بیست بسپار که تنها سازنده آن شرکت بیست بسپار می باشد ،در سه سایز 20،25،32 به بازار عرضه می شود.

 

جوش خوب

جوش خراب

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =

سایدبار
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.